Taxonomy of Spanish television series in the digital era (2000-2020)
DOI:
https://doi.org/10.3145/epi.2021.nov.08Keywords:
Television series, Television fiction, Television, Television production, Free-to-air television channels, Video-on-demand services, Regional television, VoD, Digital television, Miniseries, Television formats, SpainAbstract
This article analyzes all fiction series and miniseries produced and broadcasted in Spain on linear and digital television channels as well as video-on-demand platforms in the period 2000-2020. The aim is to collect, quantify, classify, and characterize Spanish-produced television series. A methodology with a mixed, quantitative-qualitative design is proposed to quantify, classify, and categorize the 545 identified fictional works. The resulting database includes fields for the year of first broadcast, format, genre, platform, channel, number of episodes and seasons, duration, and rating. This taxonomy is the first to present a complete characterization of all fictional series produced and broadcasted in Spain during the digital era. Based on the results, three periods can be distinguished: the development of the series, the economic crisis of 2008, and the arrival of video-on-demand platforms in Spain. It is concluded that comedies have been overwhelmed by other major genres, such as dramas or police series. Television series are adapting to the new society that consumes them, portraying its social debates, fears, and aspirations through new themes while also reducing their length, mixing some genres with others, and with an increasing presence and prominence of female characters to the detriment of men.
Downloads
References
Álvarez-Albalá, Carolina (2020). "España gasta más en series que en cine: presupuestos de 10 millones". El independiente, 6 junio. https://www.elindependiente.com/series-y-television/2020/06/06/espana-gasta-mas-en-series-que-en-cine-presupuestos-de-10-millones
Álvarez-Monzoncillo, José-María; López-Villanueva, Javier (1999). "La producción de ficción en España: un cambio de ciclo". Zer, v. 4, n. 7, pp. 65-86. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/1
AIMC (2021). Marco general de los medios en España 2021. Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. https://www.aimc.es/otros-estudios-trabajos/marco-general
Baena, Guillermina (2017). Metodología de la investigación. México: Grupo Editorial Patria. ISBN: 978 607 744 003 1
Cascajosa-Virino, Concepción (2018a). "De la televisión de pago al vídeo bajo demanda. Análisis de la primera temporada de la estrategia de producción original de ficción de Movistar+". Fonseca, n. 17, pp. 57-74. https://doi.org/10.14201/fjc2018175774
Cascajosa-Virino, Concepción (2018b). "Las series de televisión españolas ante la llegada de los servicios VoD (2015-2017)". El profesional de la información, v. 27, n. 6, pp. 1303-1312. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.13
De-Caso-Bausela, Elisa; González-de-Garay, Beatriz; Marcos-Ramos, María (2020). "Representación de género en las series generalistas de televisión españolas emitidas en prime time (2017-2018)". El profesional de la información, v. 29, n. 2, e290208. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.08
Diego, Patricia; Grandío-Pérez, María-del-Mar (2018). "El asentamiento de la ficción seriada española en el extranjero (2005-2017). El caso de la adaptación norteamericana de Los misterios de Laura desde el punto de vista de sus creadores". Revista latina de comunicación social, v. 73, pp. 828-844. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1284
Fernández, Rosa (2020). "Valor de la industria de las series y lucro cesante por efecto de la piratería en España (2017-2019)". Statista, 20 octubre. https://es.statista.com/estadisticas/480715/pirateria-lucro-cesante-valor-de-la-industria-de-la-television-espana
Gómez-Morales, Beatriz (2020). "La definición de una narrativa propia. La comedia televisiva española (1990-2018)". Cuadernos.info, n. 45, pp. 342-366. https://doi.org/10.7764/cdi.46.1804
Gómez-Rodríguez, Gema-María (2017). "Comedia a la española. La evolución del género en televisión (1990-2014)". Comunicación y medios, n. 35, pp. 36-51. https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/45156
Hernández-Sampieri, Roberto; Fernández-Collado, Carlos; Baptista-Lucio, Pilar (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill. ISBN: 978 1 4562 2396 0
Hidalgo-Marí, Tatiana (2018). "La comedia familiar española desde la apertura del mercado televisivo hasta el apagón analógico: formatos, audiencias y producción (1990-2010)". Communication & society, v. 31, n. 2, pp. 39-50. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/74750
Lacalle, Charo; Sánchez-Ares, Mariluz (2019). "Producción de ficción televisiva española a partir de la desregulación: entre la atomización de las empresas y la concentración vertical". El profesional de la información, v. 28, n. 1, e280110. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.10
Marcos-Ramos, María; González-de-Garay, Beatriz (2019). "The psychosocial portrayals of immigrants in Spanish prime time television fiction (2016-2017)". Communication & society, v. 32, n. 4. https://doi.org/10.15581/003.32.4.1-15
Marcos-Ramos, María; González-de-Garay, Beatriz; Arcila-Calderón, Carlos (2020). "Grupos minoritarios en la ficción televisiva española: análisis de contenido y percepciones ciudadanas para la creación de un índice de diversidad". Cuadernos.info, n. 46, pp. 307-341. https://doi.org/10.7764/cdi.46.1739
Marcos-Ramos, María; González-de-Garay, Beatriz; Portillo-Delgado, Carla (2019). "La representación de la inmigración en la ficción serial española contemporánea de prime time". Revista latina de comunicación social, v. 74, n. 2, pp. 285-307. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1331
Mateos-Pérez, Javier (2021). "La investigación sobre series de televisión españolas de ficción. Un estudio de revisión crítica (1998-2020)". Revista mediterránea de comunicación, v. 12, n. 1, pp. 171-190. https://doi.org/10.14198/MEDCOM000016
Mezzera, Pina (2019). "Informe: España estrenará más de 70 series originales en 2020". TTV News, 9 diciembre. https://todotvnews.com/informe-espana-estrenara-mas-de-70-series-originales-en-2020
Muñoz-Fernández, Horacio (2016). "¿Son arte las series de televisión?". Index.comunicación, v. 6, n. 2, pp. 69-82. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/230
Obitel (2011-2020). Anuarios Obitel. Observatorio Iberoamericano de la Ficción Televisiva. http://www.obitel.net
Palenzuela-Zanca, Julia; Marcos-Ramos, María; González-de-Garay, Beatriz (2019). "Representación de la diversidad funcional en series contemporáneas españolas de prime time". Index.comunicación, v. 9, n. 3, pp. 165-183. https://doi.org/10.33732/ixc/09/03Repres
PwC (2018). La oportunidad de los contenidos de ficción en España: Análisis de oportunidad. https://www.pwc.es/es/entretenimiento-medios.html
Ryan, Maureen; Littleton, Cynthia (2017). "TV series budgets hit the breaking point as costs skyrocket in peak TV era". Variety, 26 Sept. https://variety.com/2017/tv/news/tv-series-budgets-costs-rising-peak-tv-1202570158
Tamayo-y-Tamayo, Mario (1984). El proceso de la investigación científica. México: Editorial Limusa. ISBN: 968 18 5872 7
Torrado-Morales, Susana; Castelo-Blasco, Carmen (2005). "Series de ficción de producción nacional y telespectadores: un negocio en bandeja". Comunicar, v. 25, n. 3. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15825097
Tous-Rovirosa, Anna (2019). "El género policiaco en la ficción española (1990-2010): el auge de las cadenas privadas y los valores conservadores". Journal of Spanish cultural studies, v. 20, pp. 483-503. https://doi.org/10.1080/14636204.2019.1689705
Tous-Rovirosa, Anna; Hidalgo-Marí, Tatiana; Morales-Morante, Luis-Fernando (2020). "Serialización de la ficción televisiva: el género policiaco español y la narrativa compleja. Cadenas generalistas (1990-2010)". Palabra clave, v. 23, n. 4, e2342. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.4.2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Dissemination conditions of the articles once they are published
Authors can freely disseminate their articles on websites, social networks and repositories
However, the following conditions must be respected:
- Only the editorial version should be made public. Please do not publish preprints, postprints or proofs.
- Along with this copy, a specific mention of the publication in which the text has appeared must be included, also adding a clickable link to the URL: http://www.profesionaldelainformacion.com
- Only the final editorial version should be made public. Please do not publish preprints, postprints or proofs.
- Along with that copy, a specific mention of the publication in which the text has appeared must be included, also adding a clickable link to the URL: http://revista.profesionaldelainformacion.com
Profesional de la información journal offers the articles in open access with a Creative Commons BY license.