The Spanish television fiction series after the arrival of VOD services (2015-2017)
DOI:
https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.13Keywords:
Television in Spain, Television series, Television fiction, Broadcasting channels, Video-on-demand services, VOD, Television ratings measurement, Television distribution, Television reception, TVE, Antena 3, Telecinco.Abstract
The situation of fiction series produced in Spain by the countrywide broadcasters in the context of the arrival of VOD services such as Netflix is analyzed. The previous situation of Spanish fiction and the challenges generated by the new consumption modalities are presented. Then, a study of the audiences of the fiction series broadcast by Televisión Española, Antena 3, and Telecinco in the three-year period 2015-2017 is carried out. The conclusions put in relation the changes in the consumption of television with a gradual reconfiguration of the fiction produced in Spain.
Downloads
References
Anderson, Chris (2008). The long tail: Why the future of business is selling less of more. New York: Hachette Books. ISBN: 978 1 401309664
Balnaves, Mark; O´Regan, Tom; Goldsmith, Ben (2011). Rating the audience: The business of media. Londres: Bloomsbury. ISBN: 978 1 849664608
Barlovento Comunicación (2016). Análisis televisivo 2015. http://www.barloventocomunicacion.es
Barlovento Comunicación (2017). Análisis televisivo 2016. https://www.barloventocomunicacion.es/images/audiencias/analisis-televisivo-2016-Barlovento.pdf
Barlovento Comunicación (2018). Análisis televisivo 2017. https://www.barloventocomunicacion.es/images/publicaciones/ANUALES/analisis-televisivo-2017-Barlovento.pdf
Cano, Fernando (2017). "Golpe sobre la mesa de Amazon: compra las series de Mediaset, Atresmedia y RTVE". El español, 21 diciembre. https://goo.gl/pNUVns
Cascajosa-Virino, Concepción (2016). "Buscando al espectador serial desesperadamente: la nueva investigación de audiencias y la serie El Ministerio del Tiempo". Revista dígitos, n. 11, pp. 53-70. https://revistadigitos.com/index.php/digitos/article/view/50/20
Corredoira, Loreto; Sood, Sanjay (2015). "Meeting new readers in the transition to digital newspapers: Lessons from the entertainment industry". El profesional de la información, v. 24, n. 2, pp. 138-148. https://doi.org/10.3145/epi.2015.mar.07
De-Pablos, Emiliano (2018). "Spain´s Atresmedia studios bows with Movistar+ original series El embarcadero". Variety, March 15th. https://goo.gl/hne6B9
Diego, Patricia (2010). La ficción en la pequeña pantalla: cincuenta años de series en España. Pamplona: Eunsa. ISBN: 978 84 31326722
Ellis, John (2000). Seeing things: Television in the age of uncertainty. Londres: I. B. Tauris. ISBN: 978 1 860641251
Fernández-Manzano, Eva-Patricia; Neira, Elena; Clares-Gavilán, Judith (2016). "Data management in audiovisual business: Netflix as a case study". El profesional de la información, v. 25, n. 4, pp. 568-577. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.06
Gallardo-Camacho, Jorge; Sierra-Sánchez, Javier (2017). "La importancia de la audiencia en diferido en el reparto del poder entre las cadenas generalistas y temáticas en España". Prisma social, n. 18, pp. 172-191. http://revistaprismasocial.es/article/view/1381/1661
García-de-Castro, Mario; Caffarel-Serra, Carmen (2016). "Efectos de la crisis económica en la producción de contenidos de ficción televisiva en España entre 2010 y 2015". Zer. Revista de estudios de comunicación, v. 21, n. 40, pp. 177-193. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/16422
Guerrero-Pérez, Enrique (2018). "La fuga de los millennials de la televisión lineal". Revista latina de comunicación social, n. 73, pp. 1231-1246. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1304
Hopewell, John (2017). "Amazon Prime Video clinches top series deals with Mediaset España, Atresmedia, RTVE". Variety, 21 diciembre. https://goo.gl/aQEE4t
Izquierdo-Castillo, Jessica (2015). "El nuevo negocio mediático liderado por Netflix: estudio del modelo y proyección en el mercado español". El profesional de la información, v. 24, n. 6, pp. 819-826. https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.14
Izquierdo-Castillo, Jessica (2017). "¿Quién ve la televisión? Revisión del modelo generalista en el espacio mediático convergente". Trípodos, n. 40, pp. 31-54. https://www.raco.cat/index.php/Tripodos/article/view/335048/425723
Jáuregui, Javier (2018). "El prime time español se desangra y nadie hace nada". Innovación audiovisual, 29 enero. https://innovacionaudiovisual.com/2018/01/29/el-prime-time-espanol-se-desangra-y-nadie-hace-nada
Keating, Gina (2012). Netflixed: The epic battle for America´s eyeballs. New York: Penguin. ISBN: 978 1 101601433
Lacalle, Charo (2011). "España: La apuesta por el gran formato". En: Vassallo-de-Lopes, Maria-Inmaculata y Orozco-Gómez, Guillermo. Calidad de la ficción televisiva y participación transmediática de las audiencias: Obitel 2011, Sí£o Paulo: Globo, pp. 307-353. ISBN: 978 85 250 5073 1 http://obitel.net/wp-content/uploads/2015/07/obitel2011-espanol.pdf
Lacalle, Charo; Castro, Deborah; Sánchez, Mariluz (2014). "España: el auge de la ficción ambientada en el pasado". En: Vassallo-de-Lopes, Maria-Inmacolata; Orozco-Gómez, Guillermo. Estrategias de producción transmedia en la ficción televisiva: anuario Obitel 2014. Porto Alegre: Sulina, pp. 273-314. ISBN: 978 85 205 0711 5 http://obitel.net/wp-content/uploads/2015/07/obitel2014-espanol.pdf
Lacalle, Charo; Gómez, Beatriz; Sánchez, Mariluz (2017). "España: el despegue de la televisión de pago". En: Vassallo-de-Lopes, Maria-Inmacolata; Orozco-Gómez, Guillermo. Una década de ficción televisiva en Iberoamérica. Análisis de diez años de Obitel (2007-2016). Porto Alegre: Sulina, pp. 225-256. ISBN: 978 85 205 0794 0 http://www.obitel.net/wp-content/uploads/2017/09/obitel-2017-port-esp.pdf
Landgraf, John (2018). "Foreword". En: Lotz, Amanda. We now disrupt this broadcast: How cable transformed television and the internet revolutionized it all. Cambridge: MIT Press, pp. ix-xii. ISBN: 978 0 262037679
Lotz, Amanda (2014). The television will be revolutionized (2nd ed.). New York: NYU Press. ISBN: 978 1 479865253
Lotz, Amanda (2017). Portals: A treatise on internet-distributed television. Ann Arbor: Michigan Publishing. ISBN: 978 1 607854005 https://doi.org/10.3998/mpub.9699689
Lotz, Amanda (2018). We now disrupt this broadcast: How cable transformed television and the internet revolutionized it all. Cambridge: MIT Press. ISBN: 978 0 262037679
Marcos, Natalia (2018). "Las series de Antena 3 se acortan con capítulos de 50 minutos". El país, 5 julio. https://goo.gl/veYcC4
Morillo, Valentina (2018). "Pequeñas coincidencias, la serie española de Amazon que producirá Atresmedia Studios". Fuera de Series, 22 junio. https://fueradeseries.com/pequenas-coincidencias-serie-amazon-atresmedia-studios-javier-veiga-e4406cf402cf
Onieva, Álvaro (2018). "LOVEStv: la plataforma online conjunta de Mediaset, Atresmedia y RTVE". Fotogramas, 21 marzo. http://www.fotogramas.es/series-television/Lovestv-Mediaset-Atresmedia-y-RTVE-plataforma-online-comun
Palacio, Manuel (2001). Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa. ISBN: 978 8474328066
Parker, Geoffrey; Van-Alstyne, Marshall; Choudary, Sangeet-Paul (2016). Platform revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work. New York: W. W. Norton & Company. ISBN: 978 0 393354355
Quintas-Froufe, Natalia (2018). "El ocaso de la televisión pública española ante su audiencia: un lustro decadente (2010-2015)". Palabra clave, v. 21, n. 1, pp. 165-190. https://doi.org/10.5294/pacla.2018.21.1.8
Quintas-Froufe, Natalia; González-Neira, Ana (2014). "Audiencias activas: participación de la audiencia social en la televisión". Comunicar, n. 43, pp. 83-90. https://doi.org/10.3916/C43-2014-08
Quintas-Froufe, Natalia; González-Neira, Ana (2016). "Consumo televisivo y su medición en España: camino hacia las audiencias híbridas". El profesional de la información, v. 25, n. 3, pp. 376-383. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.07
Robinson, M. J. (2017). Television on demand: Curatorial culture and the transformation of TV. New York: Bloomsbury. ISBN: 978 1 441148094
Rogers, Mark; Epstein, Michael; Reeves, Jimmie (2002). "The Sopranos as HBO brand equity: The art of commerce in the age of digital reproduction". En: Lavery, David (ed.). This thing of ours. Investigating "The Sopranos". New York: Columbia University Press, pp. 42-57. ISBN: 978 0 231127813
Ruiz-de-Elvira, Álvaro (2018). "Netflix, HBO, Amazon, Rakuten TV, Filmin o Movistar+: ¿cuál es mejor y cuánto cuestan?". El país, 15 enero. https://goo.gl/vkerqF
Salvatierra, Javier (2017). "Netflix duplica en seis meses los suscriptores hasta superar el millón y HBO suma ya 400.000". El país, 17 noviembre. https://goo.gl/E8XyKx
Such, Marina (2018). "El caso La casa de papel: cómo las plataformas le están ganando la partida a las cadenas en España". Vanity fair, 16 mayo. https://goo.gl/hsBKdF
Wayne, Michael (2017). "Netflix, Amazon, and branded television content in subscription video on-demand portals". Media, culture and society, pre-publication, October 13th. https://doi.org/10.1177/0163443717736118
Weisman, Jon (2013). "Emmys: Vince Gilligan credits Netflix for AMC´s Breaking Bad surviving, thriving". Variety, Sept. 22nd. http://variety.com/2013/tv/awards/breaking-bad-amc-vince-gilligan-credits-netflix-1200660762
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Dissemination conditions of the articles once they are published
Authors can freely disseminate their articles on websites, social networks and repositories
However, the following conditions must be respected:
- Only the editorial version should be made public. Please do not publish preprints, postprints or proofs.
- Along with this copy, a specific mention of the publication in which the text has appeared must be included, also adding a clickable link to the URL: http://www.profesionaldelainformacion.com
- Only the final editorial version should be made public. Please do not publish preprints, postprints or proofs.
- Along with that copy, a specific mention of the publication in which the text has appeared must be included, also adding a clickable link to the URL: http://revista.profesionaldelainformacion.com
Profesional de la información journal offers the articles in open access with a Creative Commons BY license.