Latin-American perceptions on definitions and arguments about crossmedia and transmedia in advertising

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.08

Palabras clave:

Crossmedia, Transmedia, Storytelling, Brands, Concepts, Definitions, Advertising, Interactivity, Values, Digital trends, Consumers, Prosumers, Categories, Social media, Latin America.

Resumen

Digital society has caused changes in the conventional forms of advertising. The values and interactive processes associated lead commercial brands to adapt to new situations. This paper reflects on crossmedia and transmedia storytelling concepts and their use in the Latin American context. There has been a transformation built on a hypermodern society, influenced by sociotechnological devices. The main objectives of this work are to define and categorize the new advertising formats arising from this context, as well as to identify the new conceptual manifestations. Through a conceptual revision, the text shows that the traditional forms of strategic advertising planning are changing, determined by conceptual and media hyperrelation. Now there is a sense of growing consumer power, who is also an active consumer of social media and advertising. In the current Latin American context, the consumer becomes a necessary collaborator in the process of producing meaning.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Pedro Hellí­n-Ortuño, Universidad de Murcia

Doctor en Comunicación por la Universidad de Sevilla. Licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas por la UCM. Máster en Comunicación Corporativa y Especialista Universitario en Análisis de la Realidad Social. Profesor titular y decano de la Facultad de Comunicación y Documentación de la Universidad de Murcia. Sus lí­neas de investigación se centran en la comunicación corporativa y las tendencias sociales y de consumo. Forma parte del equipo que elabora el estudio mundial de tendencias para el Instituto Ipsos (Brasil).

Eneus Trindade, Universidade de Sao Paulo

Doctor en Comunicación por la Universidade de Sao Paulo (Brasil). Máster en Ciencias de la Comunicación y postdoctorado en Antropologí­a Visual. Profesor titular en la Universiadade de Sao Paulo, en la Escuela de Comunicaciones y Artes (ECA). Sus principales lí­neas de investigación se centran en la estética del consumo, la producción de sentido en publicidad y la propaganda y los estudios de enunciación y recepción en publicidad y prácticas de consumo.

Citas

Amorós-Pons, Anna; Comesaña-Comesaña, Patricia (2016). "Cartoons, publicidad y transmedialidad". Cuadernos.info, n. 39, pp. 165-180. https://doi.org/10.7764/cdi.39.752

Baudrillard, Jean (1969). El sistema de los objetos. Madrid: Siglo XXI. ISBN: 968 23 0347 8

Bauman, Zygmunt (2001). Modernidade lí­quida. Rio de Janeiro: Zahar. ISBN: 8537807729

Benavides-Delgado, Juan (2005). "Nuevas propuestas para el análisis del lenguaje en los medios". Questiones publicitarias, v. 1, n. 10, pp. 13-33. https://doi.org/10.5565/rev/qp.154

Braga, Adriana (2006a). "Técnica etnográfica aplicada à comunicaí§í£o online: uma discussí£o metodológica". UNIrevista, v. 1, n. 3, pp. 1-11.

Braga, José-Luiz (2006b). "Sobre "˜mediatizaí§í£o´ como processo interacional de referíªncia". En: Anais XV Encontro Nacional da Compós, Unesp-Bauru, 6-9 de junho. https://goo.gl/YeD7U8

Caro-Almala, Antonio (2007). "La publicidad como núcleo de un imaginario globalizado". In: Hellí­n-Ortuño, Pedro A. (ed.). El discurso publicitario contemporáneo. Su relación con lo social. Murcia: Diego Marí­n, pp. 79-97. ISBN: 978 84 84256137

Casaqui, Vander (2011). "Por uma teoria da publicizaí§í£o: transformaí§íµes no processo publicitário". Significaí§í£o. Revista de cultura audiovisual, v. 38, n. 36, pp. 131-151. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2011.70935

Checa-Montúfar, Fernando (2011). "De la "˜recepción´ al "˜consumo´: una necesaria reflexión conceptual". In: Jacks, Nilda (org.), Análisis de recepción en America Latina: un recuento histórico con perspectivas al futuro, pp. 13-17. Quito: Ciespal. ISBN: 978 9978 55 089 2 https://biblio.flacsoandes.edu.ec/shared/biblio_view.php?bibid=127940&tab=opac

Codina, Lluí­s (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas: procedimientos generales y framework para ciencias humanas y sociales. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, Departamento de Comunicación, Máster Universitario en Comunicación Social. http://hdl.handle.net/10230/34497

Couldry, Nick; Hepp, Andreas (2013). "Conceptualizing mediatization: contexts, traditions, arguments". Communication theory, v. 23, n. 3, pp. 191-102. https://doi.org/10.1111/comt.12019

Di-Nallo, Egeria (1999). Meeting points. Soluí§íµes de marketing para uma sociedade complexa. Sí£o Paulo: Cobra. ISBN: 8585536209

Fausto-Neto, Antonio (2010). "As bordas da circulaí§í£o...". Alceu, v. 10, n. 20, pp. 55-69. http://revistaalceu-acervo.com.puc-rio.br/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=367&sid=32

Garrido-Pintado, Pablo; Estupiñán-Estupiñán, í“scar (2016). "Analysis of character construction in transmedia advertising narrative". Prisma social, n. 17, pp. 140-161. http://revistaprismasocial.es/article/view/1280

Giddens, Anthony (2002). Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Zahar. ISBN: 978 8571106697

Hellí­n-Ortuño, Pedro A. (2007). Publicidad y valores postmodernos. Madrid: Siranda. ISBN: 978 84 98216936

Ibrus, Indrek; Scolari, Carlos A. (2012). Crossmedia innovations. Texts, markets, institutions. Frankfurt: Peter Lang. ISBN: 978 3 631622285

Jenkins, Henry (2008). Cultura da convergíªncia. Sí£o Paulo: Aleph. ISBN: 978 8576570844

Kotler, Philip; Kartajaya, Hermawan; Setiawan, Iwan (2011). Marketing 3.0. As forí§as que estí£o definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Campus. ISBN: 8535238697

Lacalle, Charo (2010). As novas narrativas da ficí§í£o televisiva e a internet. Matrizes, v. 3, n. 2, pp. 79-102. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v3i2p79-102

Lévy, Pierre (2011). La sphère sémantique. Tome 1, Computation, cognition, économie de l´information. Paris: Hermès. ISBN: 978 2 746225060

Lipovetsky, Gilles (2007). A felicidade paradoxal. Ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. Sí£o Paulo: Cia. Das Letras. ISBN: 853591093X

Livingstone, Sonia (2011). Media literacy: Ambitions, policies and measures. Brussels: COST. ISBN: 978 2 960115727

http://eprints.lse.ac.uk/56879

Lopes, Maria-Immacolata-Vasallo (2009). Ficí§í£o televisiva no Brasil: temas e perspectivas. Sí£o Paulo: Globo Universidade. ISBN: 8525047961

Lopes, Maria-Immacolata-Vasallo (2011). Ficí§í£o televisiva transmidiática no Brasil: plataformas, convergíªncia, comunidades virtuais. Porto Alegre: Sulina. ISBN: 852050633X

Lopes, Maria-Immacolata-Vasallo (org.) (2013). Estratégias de transmidiaí§í£o na ficí§í£o televisiva Brasileira. Porto Alegre: Sulina. ISBN: 8520504523 http://especial.globouniversidade.redeglobo.globo.com/livros/ficcao_televisiva.pdf

McCracken, Grant (2003). Cultura e consumo. Novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad. ISBN: 978 8 574787855

Ribeiro, José-da-Silva; Bairon, Sérgio (orgs). (2007). Antropologia visual e hipermedia. Porto: Afrontamento. ISBN: 978 9723608694

Rocha, Everardo (2006). Representaí§íµes do consumo. Estudos sobre a narrativa publicitária. Rio de Janeiro: Mauad. ISBN: 978 8 574782010

Scolari, Carlos A. (2009). "Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production". International journal of communication, v. 3, pp. 586-606. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/477/336

Semprini, Andrea (2006). A marca pós-moderna. Sí£o Paulo: Estaí§í£o das Letras. ISBN: 978 8 560166022

Descargas

Publicado

2019-06-26

Cómo citar

Hellí­n-Ortuño, P., Trindade, E., & Garcí­a-López, J. (2019). Latin-American perceptions on definitions and arguments about crossmedia and transmedia in advertising. Profesional De La información Information Professional, 28(4). https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.08

Número

Sección

Artí­culos de investigación / Research articles