Journalism that tells the future: possibilities and journalistic scenarios for augmented reality
DOI:
https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.02Keywords:
Augmented reality, AR, Technology, Information technologies, Journalism, Immersion, Immersive journalism, TrendsAbstract
The Gartner Hype Cycle for Emerging Technologies highlights "augmented human technologies" as one of their emerging trends, while the Future Today Institute alludes to the potential of extended reality (digitally manipulated environments encompassing virtual and augmented reality) for the development of new applications with great informative value. Based on this, the current study brings together in-depth interviews with experts who analyze the possibilities of augmented reality (AR) in journalism, including its weaknesses and some proposals for new journalistic scenarios. The study concludes that, according to experts, the use of AR in daily systems and applications is key to establishing this technology. In addition, experts stress the need to carry out sociological and ethical studies of its impact, as well as experimental research on the use of augmented senses in humans, including both visual and haptic augmentation and hearing.
Downloads
References
Aronson-Rath, Raney; Milward, James; Owen, Taylor; Pitt, Fergus (2017). Virtual reality journalism. Towcenter for digital journalism. New York: Columbia University. https://www.cjr.org/tow_center_reports/virtual_reality_journalism.php
Azuma, Ronald T. (2017). "Making augmented reality a reality". Applied industrial optics: Spectroscopy, imaging and metrology. San Francisco, California, 26-29 June, paper JTu1F.1. ISBN: 978 1 943580 29 3
Benítez-de-Gracia, María-José; Herrera-Damas, Susana (2018). "El reportaje inmersivo en vídeo 360º: diseño de un modelo de análisis". El profesional de la información, v. 27, n. 1, pp. 149-161. https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.14
Callejo, Javier (1998). "Los límites de la formalización de las prácticas cualitativas de investigación social". Sociológica. Revista de pensamiento social, n. 3, pp. 93-119. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/2707
Calvo-Rubio, Luis-Mauricio; Ufarte-Ruiz, María-José (2020). "Percepción de docentes universitarios, estudiantes, responsables de innovación y periodistas sobre el uso de inteligencia artificial en periodismo". El profesional de la información, v. 29, n. 1, e290109. https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.09
Caswell, David; Dí¶rr, Konstantine (2017). "Automated journalism 2.0. Event-driven narratives". Journalism practice, v. 12, n. 4, pp. 477-496. https://doi.org/10.1080/17512786.2017.1320773
Codina, Lluís (2017). "Revisiones bibliográficas y cómo llevarlas a cabo con garantías: systematic reviews y Salsa Framework". Lluís Codina, 20 abril. https://www.lluiscodina.com/revision-sistematica-salsa-framework
Crusafon, Carmina (2017). "Más allá de la realidad inmersiva". El periódico, 9 enero. https://www.elperiodico.com/es/opinion/20170109/mas-alla-de-la-realidad-inmersiva-carmina-crusafon-5733052
De-la-Peña, Nonny; Weil, Peggy; Llobera, Joan; Giannopoulos, Elias; Pomés, Ausiàs; Spaniang, Bernhard; Friedman, Doron; Sánchez-Vives, María V.; Slater, Mel (2010). "Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news". Presence: Teleoperators and virtual environments, v. 19, n. 4, pp. 291-301. https://doi.org/10.1162/pres_a_00005
Denzin, Norman K.; Lincoln, Yvonna S. (2017). The SAGE handbook of qualitative research. Newcastle: SAGE Publications. ISBN: 978 1 412974172
Domínguez-Martín, Eva (2012a). Periodismo inmersivo: Fundamentos para una forma periodística basada en la interfaz y la acción. Tesis doctoral. Barcelona: Universitat Ramon Llull. https://www.tesisenred.net/handle/10803/108956
Domínguez-Martín, Eva (2012b). Medios de comunicación masiva. México: Red Tercer Milenio. ISBN: 978 607 733 147 6
Domínguez-Martín, Eva (2013). Periodismo inmersivo. La influencia de la realidad virtual y del videojuego en los contenidos informativos. Barcelona: Editorial UOC. ISBN: 978 84 90297766
Domínguez-Martín, Eva (2015). "Periodismo inmersivo o cómo la realidad virtual y el videojuego influyen en la interfaz e interactividad del relato de actualidad". El profesional de la información, v. 24, n. 4, pp. 413-423. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.08
Flavián, Carlos; Ibáñez-Sánchez, Sergio; Orús, Carlos (2019). "The impact of virtual, augmented and mixed reality technologies on the customer experience". Journal of business research, v. 100, pp. 547-560. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.10.050
FTI (2020). Trends report for entertainment, media & technology. Future Today Institute. https://futuretodayinstitute.com
Fundación Telefónica (2011). Realidad aumentada: una nueva lente para ver el mundo. Madrid: Ariel.
Galeano, Susana (2018). "Los 7 principios del transmedia de Henry Jenkins". Marketing4ecommerce, 30 August. https://marketing4ecommerce.net/principios-transmedia-henry-jenkins
Guizzo-Da-Rocha, Giovanni (2016). "Jornalismo imersivo: exploraí§oes e caminhos para apropiaí§íµes do acontecimento jornalístico a partir de experiíªncias com dispositivos de realidade virtual". In: XVII Congresso de ciíªncias da comunicaí§í£o na Regií£o Sul. Curitiba, 26-28 maio. https://www.portalintercom.org.br/anais/sul2016/resumos/R50-1919-1.pdf
Hill, Retha (2011). "What augmented reality can do for the media industry". MediaShift, June 14. http://mediashift.org/2011/06/what-augmented-reality-can-do-for-the-media-industry165
Irvine, Annie; Drew, Paul; Sainsbury, Roy (2012). ""˜Am I not answering your questions properly?´ Clarification, adequacy and responsiveness in semi-structured telephone and face-to-face interviews". Qualitative research, v. 13, n. 1, pp. 87-106. https://doi.org/10.1177/1468794112439086
Jenkins, Henry (2008). Convergence culture: Where old and new media collide. Barcelona: Paidós Ibérica. ISBN: 978 0 814742952
Kool, Hollis (2016). "The ethics of immersive journalism: A rethorical analysis of news storytelling". Intersect: The Stanford journal of science, technology, and society, v. 9, n. 3. https://ojs.stanford.edu/ojs/index.php/intersect/article/view/871
Larrondo-Ureta, Ainara; Fernandes-Teixeira, Juliana (2016). "La convergencia narrativa en el periodismo móvil. Aproximación a la integración del contenido audiovisual en los productos nativos para iPad". Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 22, n. 2, pp. 777-792. https://doi.org/10.5209/ESMP.54235
Liao, Tony (2018). "Future directions for mobile augmented reality research: Understanding relationships between augmented reality users, nonusers, content, devices, and industry". Mobile media communication, v. 7, n. 1, pp. 131-149. https://doi.org/10.1177/2050157918792438
López-García, Xosé; Pereira-Fariña, Xosé (2010). Convergencia digital. Reconfiguración de los medios de comunicación en España. España: Universidad Santiago de Compostela. ISBN: 978 84 9887 379 5
López-Hidalgo, Antonio (2016). "El periodismo que contará el futuro". Chasqui. Revista latinoamericana de comunicación, n. 131, pp. 239-256. ISBN: 978 84 9887 379 5 https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/2733/pdf
Mañas-Viniegra, Luis; Veloso, Ana-Isabel; Sierra-Sánchez, Javier (2020). "Contenidos inmersivos violentos: investigación con eye tracking en jóvenes universitarios en España y Portugal". El profesional de la información, v. 29, n. 1, e290108. https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.08
Maquillón-Sanchez, Javier; Mirete, Ana-Belén; Avilés, Marina (2017). "La realidad aumentada (RA). Recursos y propuestas para la innovación educativa". Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, v. 20, n. 2, pp. 183-203. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.290971
Mejía-Navarrete, Julio (2000). "El muestreo en la investigación cualitativa". Investigaciones sociales, v. 4, n. 5, pp. 165-180. https://doi.org/10.15381/is.v4i5.6851
Meneses-Fernández, María-Dolores; Martín-Gutiérrez, Jorge (2016). "Medios de comunicación impresos y realidad aumentada, una asociación con futuro". Arbor, v. 192, n. 777, pp. 292-304. https://doi.org/10.3989/arbor.2016.777n1008
Milgram, Paul; Kishino, Fumio (1994). "A taxonomy of mixed reality visual displays". Ieice transactions on information and systems, v. 77, n. 12, pp. 1321-1329. https://cs.gmu.edu/~zduric/cs499/Readings/r76JBo-Milgram_IEICE_1994.pdf
Muñoz-Saavedra, Luis; Miró-Amarante, Lourdes; Domínguez-Morales, Manuel (2020). "Augmented and virtual reality evolution and future tendency". Applied sciences, v. 10, n. 1. https://doi.org/10.3390/app10010322
Nielsen, Soren-Lund; Sheets, Penelope (2019). "Virtual hype meets reality: Users´ perception of immersive journalism". Journalism, online first. https://doi.org/10.1177/1464884919869399
Panetta, Kasey (2019). "Gartner top 10 strategic technology trends for 2020". Smarter with Gartner, October 21. https://www.gartner.com/smarterwithgartner/gartner-top-10-strategic-technology-trends-for-2020
Parra-Valcarce, David; Edo-Bolós, Concha; Marcos-Recio, Juan-Carlos (2017). "Análisis de la aplicación de las tecnologías de realidad aumentada en los procesos productivos de los medios de comunicación españoles". Revista latina de comunicación social, n. 72, pp. 1.670-1.688. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1240
Pavlik, John V.; Britges, Frank (2013). "The emergence of augmented reality (AR) as a storytelling medium in journalism". Journalism & comunication monographs, v. 15, n. 1, pp. 4-59. https://doi.org/10.1177/1522637912470819
Peñafiel-Saiz, Carmen (2016). "Reinvención del periodismo en el ecosistema digital y narrativas transmedia". AdComunica: Revista científica de estrategias, tendencias e innovación, n. 12, pp. 163-182. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/167719
Pérez-Seijo, Sara; López-García, Xosé (2017). "El periodismo inmersivo en las televisiones públicas europeas". En: I Congreso internacional da Asociación Galega de Investigadores e Investigadoras en Comunicación. Santiago: Universidad de Santiago de Compostela, pp. 809-829. https://www.agacom.org/actas-agacom
Prendes-Espinosa, Carlos (2015). "Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas". Pixel-bit. Revista de medios y educación, n. 46, pp. 187-203. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.12
Raskar, Ramesh; Welch, Greg; Fuchs, Henry (1998). "Spatially augmented reality". In: First IEEE Workshop on augmented reality, pp. 11-20. https://www.cs.unc.edu/~welch/media/pdf/IWAR_SAR.pdf
Romero-Rodríguez, Luis M.; Aguaded, Ignacio (2016). "Consumption of information and digital competencies of journalism students from Colombia, Peru and Venezuela". Convergencia. Revista de ciencias sociales, n. 70, pp. 1-20. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/4171
Romero-Rodríguez, Luis M.; Aguaded, Ignacio (2017). "Toward a taxonomy of newspaper information quality: An experimental model and test applied to Venezuela dimensions found in information quality". Journalism, v. 18, n. 10, pp. 1327-1345. https://doi.org/10.1177/1464884916663596
Romero-Rodríguez, Luis M.; Contreras-Pulido, Paloma; Pérez-Rodríguez, María-Amor (2019). "Media competencies of university professors and students. Comparison of levels in Spain, Portugal, Brazil and Venezuela". Culture and education, v. 31, n. 2, pp. 326-368. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1597564
Rubio-Tamayo, José-Luis; Gértrudix-Barrio, Manuel; García-García, Francisco (2017). "Immersive environments and virtual reality: Systematic review and advances. Communication, interaction and simulation". Multimodal technologies and interaction, v. 1, n. 4, pp. 1-21. https://doi.org/10.3390/mti1040021
Samson, Eric (2015). "Informar con juegos serios: sus potenciales y limitaciones para el periodismo actual". Radar, v. 1, pp. 120-149. https://doi.org/10.18272/posts.v1i1.239
Savela, Niina; Oksanen, Atte; Kaakinen, Markus; Noreikis, Marius; Xiao, Yu (2020). "Does augmented reality affect sociability, entertainment, and learning? A field experiment". Applied sciences, v. 10, n. 4, pp. 1-15. https://doi.org/10.3390/app10041392
Stein, Scott; Shew, Ian (2019). "Why AR is going to give you "˜Superpowers´ in the future". Cnet, February 28. https://www.cnet.com/news/the-future-of-ar-according-to-microsoft/
Tejedor-Calvo, Santiago (2006). La enseñanza del ciberperiodismo en las licenciaturas de periodismo en España. Zamora: Comunicación Social. ISBN: 978 84 96082465
Tejedor-Calvo, Santiago (2007). "Periodismo "˜mashup´. Combinación de recursos de la web social con una finalidad ciberperiodística". Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, n. 35, pp. 17-26. https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/74252
Tejedor-Calvo, Santiago; Cervi, Laura (2017). "Análisis de los estudios de Periodismo y Comunicación en las principales universidades del mundo. Competencias, objetivos y asignaturas". Revista latina de comunicación social, n. 72, pp. 1.626-1.647. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1238
Thornton, Therri (2010). "Augmented reality invades newsrooms, kids´s show, ads". In: Glaser, Mark (ed.). MediaShift. Arlington: Public Broadcasting Service (PBS). http://mediashift.org/2010/11/augmented-reality-invades-newsrooms-kids-shows-ads314
Tran, Huyen T. T.; Ngoc, Nam P.; Pham, Cuong T.; Jung, Yong-Ju; Thang, Truong-Cong (2019). "A subjective study on user perception aspects in virtual reality". Applied sciences, v. 9, n. 16, pp. 1-19. https://doi.org/10.3390/app9163384
Ufarte-Ruiz, María-José; Peralta-García, Lidia; Murcia-Verdú, Francisco-José (2018). "Fact checking: un nuevo desafío del periodismo". El profesional de la información, v. 27, n. 4, pp. 733-741. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.02
Vaz, Martín; Tejedor-Calvo, Santiago (2019). "Aproximación conceptual al periodismo inmersivo: reflexiones a partir del estudio de caso de seis proyectos periodísticos". Revista ibérica de sistemas y tecnologías de la información, n. 20, pp. 100-112. https://search.proquest.com/openview/4c6b96a5a68f083c0bb515d78d0e0b61/1
Vázquez-Herrero, Jorge; López-García, Xosé (2016). "Documental interactivo en los cibermedios: estudios de caso de 2012 a 2016". En: Rúas-Araújo, José; Martínez-Fernández, Valentín-Alejandro; Rodríguez-Fernández, María-Magdalena; Puentes-Rivera, Iván; Yaguache-Quichimbo, Jenny; Sánchez-Amboage, Eva (eds.). De los medios y la comunicación de las organizaciones a las redes de valor. Actas del II Simposio de la Red Internacional de Investigación y Gestión de la Comunicación, Ecuador. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6073688
Veel, Kristin (2018). "Make data sing: The automation of storytelling". Big data & society, v. 5, n. 1. https://doi.org/10.1177/2053951718756686
Villa-Montoya, María-Isabel (2018). "Narrativas Inmersivas para comunicadores. Realidad virtual, aumentada y mixta en propuestas audiovisuales de ficción y no ficción". Comunicación, n. 39, pp. 7-12. https://doi.org/10.18566/comunica.n39.a01
Watson, Zillah (2017). VR for news: The new reality? Digital News Report. http://www.digitalnewsreport.org/publications/2017/vr-news-new-reality
Webb, Andrew (2018). 2018 Tech trends for journalism and media. Future Today Institute. https://futuretodayinstitute.com/2018-tech-trends-for-journalism-and-media
Webb, Andrew (2019). Tech trends. The Future Today Institute´s annual report. Future Today Institute. https://futuretodayinstitute.com/2019-tech-trends/
Yoon, So-yeon; Tilanka, Chandrasekera (2015). "Adopting augmented reality in design communication: Focusing on improving spatial abilities". The international journal of architectonic, spatial, and environmental design, v. 9, n. 1, pp. 1-14. https://doi.org/10.18848/2325-1662/CGP/v09i01/38384
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Dissemination conditions of the articles once they are published
Authors can freely disseminate their articles on websites, social networks and repositories
However, the following conditions must be respected:
- Only the editorial version should be made public. Please do not publish preprints, postprints or proofs.
- Along with this copy, a specific mention of the publication in which the text has appeared must be included, also adding a clickable link to the URL: http://www.profesionaldelainformacion.com
- Only the final editorial version should be made public. Please do not publish preprints, postprints or proofs.
- Along with that copy, a specific mention of the publication in which the text has appeared must be included, also adding a clickable link to the URL: http://revista.profesionaldelainformacion.com
Profesional de la información journal offers the articles in open access with a Creative Commons BY license.