New audience dimensions in streaming platforms: the second life of Money heist on Netflix as a case study

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.13

Palabras clave:

Audiences, Netflix, Antena 3, Popularity, Money heist, Success, Big data, Demand expressions, Audiende measurement, Rating, Share, TAM, SVOD, VOD, OTT, On demand

Resumen

The growth in popularity of on-demand content consumption, boosted by large global agents such as Netflix, Amazon and HBO, has brought audience fragmentation even further. Exponential growth in the content available to users (which reduces viewer concentration based on a limited selection), its commercialisation through a subscription-based business model (removing advertising from content) and the boom in consumption on different receivers, many of them mobile or outside the home (thus complicating people meter monitoring), has generated a new ecosystem where success can no longer be assessed using traditional audience measurement systems. This article discusses audience behaviour in streaming platforms and the new dimensions used to measure the success of a television series, above and beyond data provided by television audience measurement (TAM) techniques. From this analysis, the article reviews the transformation in the concept of popularity and how new audience indicators affect the structure of the content distribution medium, which adds further dimensions (engagement, customer retention, talent acquisition, new subscriptions and branding, among others) to more traditional elements (advertisers and international sales). Finally, we examine whether a single concept of audience, valid for all consumption models and audiovisual operations, can be established. Money heist is used as a case study, as it provides a good example of two ways of understanding audience: one linked to its commercial success in the Antena 3 Televisión channel´s scheduled programming and the other arising from its inclusion on Netflix, the platform that gave it worldwide popularity.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Álvarez-Monzoncillo, José-Marí­a (coord.) (2011). La televisión etiquetada: nuevas audiencias, nuevos negocios. Madrid: Ariel; Fundación Telefónica. ISBN: 978 84 08 09870 6 https://mediaandentertainmentobservatory.files.wordpress.com/2012/04/la_television_etiquetada.pdf

Arrojo, Marí­a-José (2010). "Distribución y financiación de formatos audiovisuales en Internet. Nuevas estrategias para rentabilizar los contenidos". Telos, n. 85. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero085/distribucion-y-financiacion-de-formatos-audiovisuales-en-internet

Ball, Matthew (2019). "Content, cars and comparations in the Streaming Wars". Matthewball.vc, May, 3. https://www.matthewball.vc/all/contentcarscomparisons

Barlovento Comunicación (2019). Análisis televisivo 2019. Barlovento Comunicación. https://www.barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2019/12/analisis-televisivo-2019-BarloventoComunicacion-1.pdf

Callejo-Gallego, Manuel-Javier (2002). "Globalización y digitalización de las audiencias". Polí­tica y sociedad, v. 39, n. 1, pp. 69-82. http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0202130069A/24049

Callejo-Gallego, Manuel-Javier (2019). "Investigación de audiencias: lost in transition". CIC. Cuadernos de información y comunicación, v. 24, pp. 155-173. https://doi.org/10.5209/ciyc.64636

Cascajosa-Virino, Concepción (2016). "Buscando al espectador serial desesperadamente: la nueva investigación de audiencias y la serie El ministerio del tiempo". Dí­gitos. Revista de comunicación digital, n. 2, pp. 53-69. https://revistadigitos.com/index.php/digitos/article/view/50

Cascacoja-Virino, Concepción (2018). "De la televisión de pago al ví­deo bajo demanda. Análisis de la primera temporada de la estrategia de producción original de ficción de Movistar+". Fonseca: journal of communication, n. 17. https://doi.org/10.14201/fjc2018175774

Castillo-Izquierdo, Jessica (2016). Teorí­a de programación de radio y televisión. Publicacions de la Universitat Jaume I. ISBN: 978 84 16356 91 1 http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/162512/s116_impressora.pdf

Clares-Gavilán, Judith (2014). Estructura y polí­ticas públicas ante los nuevos retos de la distribución y consumo digital de contenido audiovisual. Los proyectos de ví­deo bajo demanda de cine Filmin y Universciné como estudio de caso. Tesis doctoral. Universitat Ramon Llull. http://www.tesisenred.net/handle/10803/247706

Clares-Gavilán, Judith; Medina-Cambrón, Alfons (2018). "Desarrollo y asentamiento del ví­deo bajo demanda (VOD) en España: el caso de Filmin". El profesional de la información, v. 27, n. 4, pp. 909-920. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.19

Clares-Gavilán, Judith; Merino-Álvarez, Cristina; Neira, Elena (2019). La revolución over the top. Del ví­deo bajo demanda (VOD) a la televisión por internet. Editorial UOC. ISBN: 978 84 91803966

Corbella, Joan M. (2010). "La nueva ecologí­a del audiovisual: nuevos actores, viejos y nuevos problemas". Quaderns del CAC, 34, v. 13, n. 1, pp. 37-45. https://www.cac.cat/sites/default/files/2019-04/Q34_Corbella_ES.pdf

Cunningham, Stuart; Silver, John (2013). Screen distribution and the new King Kongs in the online world. Palgrave Macmillan. ISBN: 978 1 349459766

Curtin, Michael; Holt, Jennifer; Sanson, Kevin (2014). Distribution revolution: Conversations about the digital future of film and television. University of California Press. ISBN: 978 0 520283251

De-Durán, Alberto (2014). Investigación de audiencias y planificación de medios. Publicidad y Relaciones Públicas, Universidad Rey Juan Carlos. http://www.albertodeduran.es/wp-content/uploads/2014/08/3x09-Investigación-de-audiencias-y-planificación-de-medios.pdf

DeFino, Dean J. (2014). The HBO effect. Bloomsbury Academic. ISBN: 978 1 441180438

Fernández-Manzano, Eva-Patricia; Neira, Elena; Clares-Gavilán, Judith (2016). "Data management in audiovisual business: Netflix as a case study". El profesional de la información, v. 25, n. 4, pp. 568-576. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.06

Gallardo-Camacho, Jorge; Sierra-Sánchez, Javier; Laví­n, Eva (2019). "The timeshifted viewing cycle of television programmes after their linear broadcast in Spain". Communication & society, v. 32, n. 2, pp. 29-43. https://doi.org/10.15581/003.32.2.29-43

Gallego, Francisco (2013). "Social TV analytics: Nuevas métricas para una nueva forma de ver televisión". Index.comunicación, v. 3, n. 1, pp. 13-39. http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/49/56

Garcí­a-Santamarí­a, José-Vicente; Barranquero-Carretero, Alejandro; Rosique-Cedillo, Gloria (2017). "El mercado televisivo español del siglo XXI: concentración y precariedad". Observatorio (OBS*), v. 11, n. 3. http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/774

Gillespie, Marie (ed.) (2007). Media audiences. Maidenhead and New York: Open University Press. ISBN: 978 0 335218820

Gómez-Uribe, Carlos A.; Hunt, Neil (2016). "The Netflix recommender system: Algorithms, business value, and innovation". AMC Transactions on management information systems (TMIS), v. 6, n. 4, article n. 13. https://doi.org/10.1145/2843948

González-Neira, Ana; Quintas-Froufe, Natalia (2020). "Preferencias televisivas de la audiencia española (2005-2019): programas, formatos y cadenas". Estudios sobre el mensaje periodí­stico, v. 26, n. 2, pp. 583-595. https://doi.org/10.5209/esmp.67777

González-Neira, Ana; Quintas-Froufe, Natalia; Gallardo-Camacho, Jorge (2020). "La medición de la audiencia televisiva: desafí­os ante las nuevas plataformas de video". Comunicación y sociedad, v. 17, e7284. https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7284

Halpern, Daniel; Quintas-Froufe, Natalia; Fernández-Medina, Francisco (2016). "Interacciones entre la televisión y su audiencia social: hacia una conceptualización comunicacional". El profesional de la información, v. 25, n. 3, pp. 367-375. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.06

Hernández-Pérez, Tony; Rodrí­guez-Mateos, David (2016). "Medición integral de las audiencias: sobre los cambios en el consumo de información y la necesidad de nuevas métricas en medios digitales". Hipertext.net, n. 14. http://doi.org/10.2436/20.8050.01.32

Holt, Jennifer; Sanson, Kevin (2013). Connected viewing: Selling, streaming, & sharing media in the digital age. Routledge. ISBN: 978 0 415813600

Huertas, Amparo (2002). La audiencia investigada. Gedisa Editorial. ISBN: 8474329574

Huertas, Amparo (2006). "De la medición de la audiencia al conocimiento de los públicos". Portal de la comunicación InCom-UAB. Lecciones del portal. https://incom.uab.cat/portalcom/wp-content/uploads/2020/01/22_esp.pdf

Huertas, Amparo (2018). "Continuidades y rupturas en la medición de las audiencias". Portal de la comunicación InCom-UAB. Lecciones del portal. https://incom.uab.cat/portalcom/wp-content/uploads/2020/01/104.pdf

Iglesias, Francisco (1985). "Investigación de audiencias en televisión y mejora de calidad de los contenidos". Documentación de las ciencias de la información, v. 9, pp. 225-233. https://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/view/DCIN8585110225A

Jauset, Jordi A. (2014). Estadí­stica para periodistas, publicitarios y comunicadores. Editorial UOC. ISBN: 978 84 90640982

Keating, Gina (2012). Netflixed: the epic battle for America´s eyeballs. Penguin Group. ISBN: 978 1 101601433

Landau, Neil (2016). TV outside the box: trailblazing in the digital television revolution. Focal Press. ISBN: 978 113863936

Lobato, Ramón (2019). Netflix nations. Netflix the geography of digital distribution. New York University Press. ISBN: 978 1 479841516

Lotz, Amanda D. (2014). The television will be revolutionized, 2nd ed. New York University Press. ISBN: 978 1 479865253

Lotz, Amanda D. (2018). We now disrupt this broadcast: how cable transformed television and the Internet revolutionized it all. The MIT Press. ISBN: 978 0 262037679

Masip, Pere; Ruiz-Caballero, Carlos; Suau, Jaume (2019). "Active audiences and social discussion on the digital public sphere. Review article". El profesional de la información, v. 28, n. 2, e280204. https://doi.org//10.3145/epi.2019.mar.04

McQuail, Dennis (1992). Media performance: Mass communication and the public interest. SGAE publications Ltd. ISBN: 978 0 803982956

Morley, David (2003). Television, audiences and cultural studies. Routledge. ISBN: 978 0 415054454

Napoli, Philip M. (2008). "Toward the model of audience evolution: New technologies and the transformation of the media audiences". McGannon Center working paper series. Paper 15. http://fordham.bepress.com/mcgannon_working_papers/15

Napoli, Philip M. (2012). "Audience evolution and the future of audience research". The international journal of media management, v. 14, n. 2, p. 79-97. https://doi.org/10.1080/14241277.2012.675753

Napoli, Philip M. (2016). "Special issue introduction: Big data and media management". International journal on media management, v. 18, n. 1, pp. 1-7. https://doi.org/10.1080/14241277.2016.1185888

Neira, Elena (2015). La otra pantalla. Redes sociales, móviles y la nueva televisión. Barcelona: UOC. ISBN: 978 84 91161165

Neira, Elena (2020). Streaming wars. La nueva televisión. Libros Cúpula. ISBN: 978 84 48026585

Neira, Elena; Clares-Gavilán, Judith; Sánchez-Navarro, Jordi (2020). "Impacto de los servicios OTT en la generación de comunidades de gustos y nichos globales: Netflix como estudio de caso". Comunicació. Revista de recerca i d´anàlisi, v. 37, n. 2. https://doi.org/10.2436/20.3008.01.198

Netflix investors (2018). "Letter to shareholders. Final Q1 2018". Netflix, January 21. https://s22.q4cdn.com/959853165/files/doc_financials/quarterly_reports/2018/q1/FINAL-Q1-18-Shareholder-Letter.pdf

Netflix investors (2020a). "Letter to shareholders. Final Q4 2019". Netflix, April 16. https://s22.q4cdn.com/959853165/files/doc_financials/2019/q4/FINAL-Q4-19-Shareholder-Letter.pdf

Netflix investors (2020b). "Letter to shareholders. Final Q1 2020". Netflix, April 21. https://s22.q4cdn.com/959853165/files/doc_financials/2020/q1/FINAL-Q1-20-Shareholder-Letter.pdf

Núñez-Ladevéze, Luis; Torrecillas-Lacave, Teresa; Irisarri-Núñez, José-Antonio (2019). "Audiencias y redes: pautas de consumo de industria cultural en España". Estudios sobre el mensaje periodí­stico, v. 25, n. 1, pp. 421-441. https://doi.org/10.5209/ESMP.63738

Pacheco-Pailahual, Stephanie (2017). "Luis A. Albornoz; Marí­a-Trinidad Leiva (eds.). Diversidad e industria audiovisual: el desafí­o cultural del siglo XXI". CIC. Cuadernos de información y comunicación, v. 22, pp. 315-345. https://doi.org/10.5209/CIYC.55985

Papí­-Gálvez, Natalia; Perlado-Lamo-de-Espinosa, Marta (2018). "Investigación de audiencias en las sociedades digitales: su medición desde la publicidad". El profesional de la información, v. 27, n. 2, pp. 383-393. https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.17

Portilla, Idoia (2015). "Television audience measurement: proposals of the industry in the era of digitalization". Trí­podos, n. 36, pp. 75-92. http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/243

Portilla, Idoia; Vara-Miguel, Alfonso; Dí­az-Espina, Carolina (2016). "Innovación, modelos de negocio y medios de audiencias ante los nuevos retos del mercado de la comunicación" En: Sábada-Chalezquer, Charo; Garcí­a-Avilés, José-Alberto; Martí­nez-Costa, Marí­a-del-Pilar. Innovación y desarrollo de los cibermedios en España. Universidad de Navarra. Eunsa, pp. 31-39. ISBN: 978 84 313 3125 2

Quintas-Froufe, Natalia; González-Neira, Ana (2016). "Consumo televisivo y su medición en España: camino hacia las audiencias hí­bridas". El profesional de la información, v. 25, n. 3, pp. 376-383. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.07

Rodrí­guez-Mateos, David; Hernández-Pérez, Tony (2015). "Televisión social en series de ficción y nuevos roles del documentalista audiovisual: el caso de El ministerio del tiempo". Index comunicación, v. 5, n. 3, pp. 95-120. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/200

Roel, Marta (2019). "Aproximación al estudio del consumo televisivo en el ecosistema audiovisual digital español: de la audiencia audimétrica a la audiencia poliédrica". Estudios sobre el mensaje periodí­stico, v. 25, n. 1, pp. 477-492. https://doi.org/10.5209/ESMP.63741

Roettgers, Janko (2019). "Why Netflix will keep breaking hearts and cancelling shows". Variety, Mar 20. https://variety.com/2019/digital/news/netflix-show-cancellations-metrics-business-1203167540

Roncallo-Dow, Sergio (2017). "Introducing three dimensions of audience fragmentation". Signo y pensamiento, v. 36, n. 70, pp. 74-90. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp36-70.idaf

Smith, Michael D.; Telang, Rahul (2016). Streaming, sharing, stealing. Big data and the future of entertainment. The MIT Press. ISBN: 978 0 262034791

Toonkel, Jessica; Dotan, Tom; Shah, Beejoli (2019). "Netflix plays new role: budget-concious". The information, July 1. https://www.theinformation.com/articles/netflix-plays-new-role-budget-conscious

Tryon, Chuck (2013). Reinventing cinema and on-demand culture. Rutgers University Press. ISBN: 978 0 813561097

UK Parliament (2019). Netflix supplementary written evidence. Communications and Digital Committee. http://data.parliament.uk/writtenevidence/committeeevidence.svc/evidencedocument/communications-and-digital-committee/public-service-broadcasting-in-the-age-of-video-on-demand/written/104558.html

Vacas-Berdanyes, Ricardo (2012). "Pantallas y audiencias en mestizaje". Capí§alera, v. 3, pp. 32-35.

Vázquez-Herrero, Jorge; González-Neira, Ana; Quintas-Froufe, Natalia (2019). "La audiencia activa en la ficción transmedia: plataformas, interactividad y medición". Revista latina de comunicación social, v. 74, pp. 73-93. http://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1322

Webster, James G. (2014). The marketplace of attention: How audiences take shape in a digital age. Cambridge, MA: The MIT Press. ISBN: 978 0 262529891

Yin, Robert K. (2009). Case study research. Design and methods. Thousand Oaks: Sage. ISBN: 978 1 412960991

Publicado

2021-02-04

Cómo citar

Neira, E., Clares-Gavilán, J., & Sánchez-Navarro, J. (2021). New audience dimensions in streaming platforms: the second life of Money heist on Netflix as a case study. Profesional De La información Information Professional, 30(1). https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.13

Número

Sección

Análisis / Analysis