Proposals for the study of images in the post-truth era

Resumen

A reflection on the role of images in the post-truth era and on the concept of image itself, which constitutes a central object of study in the field of communication sciences, is presented. The conceptual complexity –semiotic and symbolic– of the image is shown, which explains the diversity of approaches in studies on images. Then, several proposals are exposed for the study of images in the current context of disinformation. Finally, a brief reflection is developed on the need to analyse audiovisual texts in the society of spectacle and post-truth.

Referencias

Abril, Gonzalo (2007). Análisis crítico de textos audiovisuales. Mirar lo que nos mira. Madrid: Síntesis. ISBN: 978 84 97564790

Abril, Gonzalo (2013). Cultura visual, de la semiótica a la política. Madrid: Plaza y Valdés. ISBN: 978 84 15271741

Acevedo-Nieto, Javier (2020). “Espacio digitales de protesta. El imaginario activista de Tik Tok e Instagram”. Cine divergente. Revista de cine y ensayo, 29 de julio. https://cinedivergente.com/espacios-digitales-de-protesta

Aguaded, Ignacio; Romero-Rodríguez, Luis M. (2015). “Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo”. Education in the knowledge society (EKS), v. 16, n. 1, pp. 44-57. https://doi.org/10.14201/eks20151614457

Aguaded, Ignacio; Vizcaíno-Verdú, Arantxa; Sandoval-Romero, Yamile (eds.) (2019). Competencia mediática y digital: Del acceso al empoderamiento. Madrid: Grupo Comunicar Ediciones y AlfaMed. ISBN: 978 84 93731656

Albornoz, Luis-Alfonso; García-Leiva, María-Trinidad (2017). El audiovisual en la era digital. Políticas y estrategias para la diversidad. Madrid: Cátedra. ISBN: 978 84 37636214

Andreu-Sánchez, Celia; Martín-Pascual, Miguel-Ángel (2020). “Imágenes falsas del coronavirus SARS-CoV-2 en la comunicación de la información al comienzo de la pandemia del Covid-19”. El profesional de la información, v. 29, n. 3, e290309. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.09

Aparici, Roberto; García-Marín, David (2019). La posverdad. Una cartografía de los medios, las redes y la política. Barcelona, Gedisa. ISBN: 978 84 17690496

Aparici, Roberto; García-Matilla, Agustín; Fernández-Baena, Jenaro; Osuna-Acedo, Sara (2009). La imagen. Análisis y representación de la realidad. Barcelona: Gedisa. ISBN: 978 84 97842082

Araüna, Núria; Quílez, Laia (2021). “Prácticas feministas en el cine documental español español contemporáneo. Reflexiones a partir del análisis de La casa de mi padre (Francina Verdés, 2014) y Mater amatísima (María Ruido, 2018)”. Arte, individuo y sociedad, v. 33, n. 1, pp. 105-119. https://doi.org/10.5209/aris.67516

Arnau-Roselló, Roberto (2021). “Why remember? Representations of the past in non-fiction films: fabrication, re-construction and interpretation of the collective memory(s)”. Studies in documentary film, online first. https://doi.org/10.1080/17503280.2021.1877388

Arnau-Roselló, Roberto; Gifreu-Castells, Arnau (2020). “Cartografías de lo real: de las nuevas subjetividades a las narrativas expandidas”. adComunica, n. 19, pp. 21-24. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2020.19.2

Arquero-Blanco, Isabel; Deltell-Escolar, Luis; García-Fernández, Emilio C. (2019). “La imagen hiere. Tres modelos de activismo durante la crisis en España”. En: Isabel Arquero-Blanco (ed.), Algo que ver. 8 ensayos sobre la imagen fotográfica y cinematográfica. Madrid: Fragua, pp. 37-51. ISBN: 978 84 70748479

Balló, Jordi (2000). Imágenes del silencio: los motivos visuales en el cine. Barcelona: Anagrama. ISBN: 978 84 33905963

Balló, Jordi; Bergala, Alain (eds.) (2016). Motivos visuales del cine. Barcelona: Galaxia Gutenberg. ISBN: 978 84 16495504

Balló, Jordi; Pérez-Torío, Xavier (1997). La semilla inmortal. Los argumentos universales en el cine. Barcelona: Anagrama. ISBN: 978 84 33905482

Balló, Jordi; Pérez-Torío, Xavier (2005). Yo ya he estado aquí: ficciones de la repetición. Barcelona: Anagrama. ISBN: 978 84 33962294

Barthes, Roland (1992). “El tercer sentido”. En: Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós (1ª ed.: 1961). ISBN: 978 84 75094007

Baudrillard, Jean (1984). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós. ISBN: 978 84 72452985

Belting, Hans (2007). Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz Ediciones. ISBN: 978 987 1283 57 6

Berger, John (2000). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili (1ª ed.: 1972). ISBN: 978 84 25229510

Berger, Peter L.; Luckmann, Thomas (2015). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu. ISBN: 978 950 5180097

Berry, David M.; Dieter, Michael (2018). Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design. New York: Palgrave Macmillan. ISBN: 978 1 137 43720 4

Bou, Núria (2006). Diosas y tumbas. Mitos femeninos en el cine de Hollywood. Barcelona: Icaria. ISBN: 978 84 7426 897 4

Bravo-López, Laura (2018). “Usos del álbum de familia en el arte contemporáneo”. En: Pedro Vicente y José Gómez-Isla. Álbum de familia y prácticas artísticas. Relecturas sobre autobiografía, intimidad y archivo. Huesca: Diputación de Huesca, pp. 37-54. ISBN: 978 84 92749 71 3

Brea, José-Luis (2005). “Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad”. En: José-Luis Brea (ed.), Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal. ISBN: 978 84 460 2323 4

Buckland, Warren (ed.) (2009). Puzzle films: Complex storytelling in contemporary cinema. Oxford: John Wiley & Sons. ISBN: 978 1 405 16862 5

Buckland, Warren (ed.) (2014). Hollywood puzzle films. London: Routledge. ISBN: 978 0 415622462

Cairo, Alberto (2017). “Visualización de datos: una imagen puede valer más que mil números, pero no siempre más que mil palabras”. El profesional de la información, v. 26, n. 6, pp. 1025-1028. https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.02

Canet, Fernando (2020). “Introductory reflections on perpetrators of crimes against humanity and their representation in documentary film”. Continuum. Journal of media & cultural studies, v. 34, n. 2, pp. 159-179. https://doi.org/10.1080/10304312.2020.1737429

Carrera, Pilar; Talens, Jenaro (2018). El relato documental. Efectos de sentido y modos de recepción. Madrid: Ediciones Cátedra / Colección Signo e Imagen. ISBN: 978 84 376 3899 7

Casero-Ripollés, Andreu (2009). “La imagen del líder político en los tiempos de la hipervisibilidad mediática: entre la seducción y la fragilidad”. Image et manipulation, 6ème Congrès du Grimh. Lyon: Université Lyon II - Louis Lumière. ISBN: 978 2 862725437

Casero-Ripollés, Andreu (2012). “El periodismo político en España: algunas características definitorias”. En: Casero-Ripollés, Andreu (ed.). Periodismo político en España: concepciones, tensiones y elecciones. Tenerife: Cuadernos Artesanos de Latina, pp. 19-46. ISBN: 978 84 15698 09 8 http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/80553

Castro-De-Paz, José-Luis (2019). Formas en transición: Algunos filmes españoles del periodo 1973-1986. València: Shangrila. ISBN: 978 84 120775 1 3

Català-Domènech, Josep-Maria (2009). Pasión y conocimiento. El nuevo realismo cinematográfico. Madrid: Cátedra / Colección Signo e Imagen. ISBN: 978 84 37625256

Català-Domènech, Josep-Maria (2015). “Documental expandido. Estética del pensamiento complejo”. En: Pablo Mora et al. (eds.), Fronteras expandidas. El documental en Iberoamérica. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, pp. 17-39. ISBN: 978 958 716 876 1 https://bit.ly/3p0VEIE

Català-Domènech, Josep-Maria (2017). Viaje al centro de las imágenes. Una introducción al pensamiento esférico. Santander: Shangrila. ISBN: 978 84 947003 1 6

Català-Domènech, Josep-Maria (2018). “Más allá de la representación. ¿Es visible la realidad? (Imágenes y conocimiento)”. Arbor, v. 194, n. 790, a485. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.790n4010

Cerdán, Josetxo (2007). Al otro de la ficción. Trece documentalistas españoles contemporáneos. Madrid: Ediciones Cátedra / Signo e Imagen. ISBN: 978 84 376 2362 7

Cerdán, Josetxo; Fernández-Labayen, Miguel (2017). “Memoria y fosas comunes: estrategias políticas del documental independiente”. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, n. 23, pp. 187-198. http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=379

Colaizzi, Giulia (2006). Género y representación. Postestructuralismo y crisis de la modernidad. Madrid: Biblioteca Nueva. ISBN: 978 84 974225735

Colorado-Castellary, Arturo (2019). La mirada múltiple. Imagen y tecnología en el arte moderno. Madrid: Ediciones Complutense. ISBN: 978 84 669 3620 0

Cruz-Medina, Juan-Pablo (2019). “Imágenes para sacralizar, controlar y someter. La pintura y el discurso matrimonial tridentino en el Nuevo Reino de Granada. Siglo XVII”. Anuario de historia regional y de las fronteras, v. 24, n. 1, pp. 57-82. https://doi.org/10.18273/revanu.v24n1-2019003

Debord, Guy (1990). Comentarios sobre la sociedad del espectáculo. Barcelona: Anagrama. ISBN: 978 84 339 0579 6

Debord, Guy (1999). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos (1ª ed.: 1967). ISBN: 978 84 8191 442 9

Deltell-Escolar, Luis (2019). “Oficio en las tinieblas: el ensayo audiovisual en un país en crisis”. En: N. Mínguez, Itinerarios y formas del ensayo audiovisual, pp. 135-154. Barcelona: Gedisa. ISBN: 978 84 17690618

Didi-Huberman, Georges (2008). Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la historia, 1. Madrid: A. Machado Libros. ISBN: 978 84 7774 823 6

Didi-Huberman, Georges (2012). Arde la imagen. Oaxaca: Serieve. ISBN: 978 607 95286 5 2

Dikovitskaya, Margaret (2005). Visual culture. Cambridge, MA: MIT Press. ISBN: 978 0 262541886

Doane, Mary Ann; Mellencamp, Patricia; Williams, Linda (eds.) (1983). “Introduction”. In: Revision: Essays in feminist film criticism. Los Angeles: American Film Institute monograph series. ISBN: 978 0 890935859

Dorfman, Ariel; Mattelart, Armand (1972). Para leer al Pato Donald. Comunicación de masa y colonialismo. Buenos Aires: Siglo XXI. ISBN: 978 84 15555032

Eco, Umberto (1978). Tratado de semiótica general. Barcelona: Lumen. ISBN: 978 84 26401052

Elsaesser, Thomas (2009). “The mind-game film”. In: Warren Buckland (ed.), Puzzle films: complex storytelling in contemporary cinema. Oxford: John Willey & Sons, pp. 13-41. ISBN: 978 1 405168618

Fernández-Mallo, Agustín (2018). Teoría general de la basura (cultura, apropiación, complejidad). Barcelona: Galaxia Gutenberg. ISBN: 978 84 17088033

Fernández-Porta, Eloy (2012). Emociónese así: anatomía de la alegría (con publicidad encubierta). Barcelona: Anagrama. ISBN: 978 84 33963444

Filimowicz, Michael; Tzankova, Veronica (2020). Reimagining communication. v. 1: Experience. v. 2: Mediation. v. 3: Meaning. v. 4. Action. London: Routledge. ISBN: 978 1 138499003

Fontcuberta, Joan (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg. ISBN: 978 84 16495474

Ginzburg, Carlo (2014). Miedo, reverencia, terror. Cinco ensayos de iconografía política. México: Contrahistorias. ISBN: 978 970 94353 4 5

Gombrich, Ernst H. (1980). Arte e ilusión. Barcelona: Gustavo Gili. ISBN: 978 84 25209420

Gruzinski, Serge (1994). La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a “Blade Runner” (1492-2019). México: Fondo de Cultura Económica. ISBN: 978 607 1610492

Guardiola, Íngrid (2018). L’ull i la navalla. Un assaig sobre el món com a interfície. Barcelona: Arcàdia. ISBN: 978 84 94717475

Gubern, Román (1987). La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili. ISBN: 84 252 1338 X

Gubern, Román (1996). Del bisonte a la realidad virtual: la escena y el laberinto. Barcelona: Anagrama. ISBN: 978 84 33995345

Gubern, Román (2004). Patologías de la imagen. Barcelona: Anagrama. ISBN: 978 84 33962119

Han, Byung-Chul (2017). La expulsión de lo distinto. Barcelona: Herder. ISBN: 978 84 25439650

Imbert, Gérard (2019). Crisis de valores en el cine posmoderno (Más allá de los límites). Madrid: Ediciones Cátedra / Colección Signo e Imagen. ISBN: 978 84 37639321

Jenkins, Henry (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós. ISBN: 978 84 49321535

Jordan, Spencer (2019). Postdigital storytelling: Poetics, praxis, research (Digital research in the arts and humanities). New York: Routledge. ISBN: 978 1 138083509

Ledo, Margarita (2020). El cuerpo y la cámara. Madrid: Ediciones Cátedra / Colección +media. ISBN: 978 84 37641010

López-Rabadán, Pablo; Doménech-Fabregat, Hugo (2018). “Instagram y la espectacularización de las crisis políticas. Las 5W de la imagen digital en el proceso independentista de Cataluña”. El profesional de la información, v. 27, n. 5, pp. 1013-1029. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.06

Martín-Núñez, Marta; García-Catalán, Shaila (2015). “Un segundo más y los caciques desaparecerían. El flash político de Julián Barón”. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, n. 10, pp. 327-351. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i10.5989

Martín-Núñez, Marta; García-Catalán, Shaila; Rodríguez-Serrano, Aaron (2020). “Conservar, conversar y contestar. Grietas y relecturas del álbum familiar”. Arte, individuo y sociedad, v. 32, n. 4, pp. 1065-1083. https://doi.org/10.5209/aris.66761

Martin-Prada, Juan (2015). Prácticas artísticas e internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal. ISBN: 978 84 46042471

Martín-Prada, Juan (2018). El ver y las imágenes en el tiempo de internet. Madrid: Akal. ISBN: 978 84 46046059

Marzal-Felici, Javier (2012). “Reflexiones en torno a la semiótica de la fotografía en la era digital”. En: Pilar Couto-Cantero, Gonzalo Enríquez-Veloso, Alberta Passeri, José-María Paz-Gago, Proceedings of the 10th World Congress of the International Association for Semiotic Studies (IASS/AIS). A Coruña: Universidade da Coruña, España, pp. 1489-1500. ISBN: 978 84 97495226

Marzal-Felici, Javier; Loriguillo-López, Antonio; Rodríguez-Serrano, Aaron; Sorolla-Romero, Teresa (2018). La crisis de lo real. Representaciones de la crisis financiera de 2008 en el audiovisual contemporáneo. Valencia: Tirant Lo Blanch, Colección Tirant Humanidades. ISBN: 978 84 17203474

Mínguez, Norberto (2019). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Barcelona: Gedisa. ISBN: 978 84 17690618

Mitchell, William J. T. (1986). Iconology. Image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago Press. ISBN: 978 0 226532295

Mitchell, William J. T. (1994). Picture theory. Essays on visual and verbal representation. Chicago: The University of Chicago Press. ISBN: 978 0 226532325. [Trad. cast. Teoría de imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid: Akal, 2009. ISBN: 978 84 46025719]

Mitchell, William J. T. (2005). What do pictures want? The lives and loves of images. Chicago, Ill.: The University of Chicago Press. ISBN: 978 0 226532486. [Trad. cast. ¿Qué quieren las imágenes? Vitoria: Sans Soleil, 2017. ISBN: 978 84 94611995]

Mitchell, William J. T. (2019). La ciencia de la imagen. Iconología, cultura visual y estética de los medios. Madrid: Akal. ISBN: 978 84 46047568

Mulvey, Laura (1992). “Visual pleasure and narrative cinema”. In: Mandy Merck (ed.), The sexual subject. A screen reader in sexuality. London, New York: Routledge. [Publicación original en Screen, v. 16, n. 3, pp. 6-18] ISBN: 978 0 415074674 https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6

Palacio, Manuel (2019). Histoire sociale de la télévision en Espagne. Lyon: Grimh, Collection Zoom. ISBN: 978 2 862727288

Palao-Errando, José-Antonio (2016). “La reducción enunciativa: Podemos y la constricción de la voz de la multitud”. OBETS. Revista de ciencias sociales, v. 11, n. 1, pp. 255-285. http://doi.org/10.14198/OBETS2016.11.1.10

Palao-Errando, José-Antonio; Loriguillo-López, Antonio; Sorolla-Romero, Teresa (2018). “Beyond the screen, beyond the story: The rethorical battery of post-classical films”. Quarterly review of film and video, v. 35, n. 3, pp. 224-245. https://doi.org/10.1080/10509208.2017.1409097

Parejo, Nekane; Sánchez-Escalonilla, Antonio (eds.) (2016). Imaginarios audiovisuales de la crisis. Pamplona: Eunsa. ISBN: 978 84 31331368

Pérez-Tornero, José-Manuel (2020). La gran mediatización I. El tsunami que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia. Barcelona: UOCPress Comunicación. ISBN: 978 84 91807414

Pilcher, Jeremy (2020). Culture, technology and the image: Techniques of engaging with the visual culture. Bristol: Intellect. ISBN: 978 1 789381115

Quevedo-Redondo, Raquel; Portalés-Oliva, Marta (2017). “Imagen y comunicación política en Instagram. Celebrificación de los candidatos a la presidencia del Gobierno”. El profesional de la información, v. 26, n. 5, pp. 916-927. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.13

Quintana, Àngel (2011). Después del cine: imagen y realidad en la era digital. Barcelona: Acantilado. ISBN: 978 84 15277484

Quiñones-Otal, Emilia (2019). “Women’s bodies as dominated territories. Intersectionality and performance in contemporary art from Mexico, Central America and the Hispanic Caribbean”. Arte, individuo y sociedad, v. 31, n. 3, pp. 677-693. https://doi.org/10.5209/aris.61786

Rodríguez-Ferrándiz, Raúl (2018). Máscaras de la mentira. El nuevo desorden de la posverdad. Valencia: Pre-Textos y Ajuntament de València. ISBN: 978 84 17143299

Rodríguez-Serrano, Aarón; García-Catalán, Shaila; Martín-Núñez, Marta (2019). “Estrategias narrativas audiovisuales de desinformación en YouTube de la nueva extrema derecha europea”. El profesional de la información, v. 28, n. 3, e280311. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.11

Rodríguez-Tranche, Rafael (2019). La máscara sobre la realidad. La información en la era digital. Madrid: Alianza Editorial. ISBN: 978 84 91814771

Rosa, Hartmut (2016). Alienación y aceleración: Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad. Madrid: Katz Editores. ISBN: 978 84 15917236

Salvadó, Alan; Oliva, Mercè; Pintor, Ivan (2020). “La pantalla que todo lo ve: el motivo visual de la sala de control en la ficción contemporánea”. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, n. 30, pp. 167-181. http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=798

Sampedro, Víctor (2018). Dietética digital. Para adelgazar al Gran Hermano. Barcelona: Icaria Editorial. ISBN: 978 84 98888126

Sartori, Giovanni (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Taurus. ISBN: 978 84 30600793

Scolari, Carlos-Alberto (2013). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. ISBN: 978 84 23413362

Simons, Jan (2014). “Complex narratives”. In: Warren Buckland (ed.), Hollywood puzzle films, London: Routledge, pp. 17-34. ISBN: 978 0 415622462

Sontag, Susan (1981). Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa (edición original: 1973). ISBN: 978 84 35014175

Sontag, Susan (2010). Ante el dolor de los demás. Barcelona: Debolsillo Editorial. ISBN: 978 84 99082370

Sorolla-Romero, Teresa; Palao-Errando, José-Antonio; Marzal-Felici, Javier (2020). “Unreliable narrators for trouble times: The menacing ‘digitalisation of subjectivity’ in Black Mirror”. Quarterly review of film and video, v. 38, n. 2, pp. 147-169. https://doi.org/10.1080/10509208.2020.1764322

Steyerl, Hito (2018). Arte duty free: El arte en la guerra civil planetaria. Buenos Aires: Caja Negra. ISBN: 978 987 1622 64 1

Vilches, Lorenzo (2001). La migración digital. Barcelona: Gedisa. ISBN: 978 84 74329223

Virilio, Paul (2006). Velocidad y política. Buenos Aires: La Marca. ISBN: 978 950 8891358

Zafra, Remedios; López-Pellisa, Teresa (2019). Ciberfeminismo: De VNS Matrix a Laboria Cuboniks. Barcelona: Holobionte Ediciones. ISBN: 978 84 94878268

Zunzunegui, Santos (1989). Pensar la imagen. Madrid: Cátedra / Colección Signo e Imagen. ISBN: 978 84 37608155

Zunzunegui, Santos; Zumalde, Imanol (2019). Ver para creer: Avatares de la verdad cinematográfica. Madrid: Cátedra / Colección Signo e Imagen. ISBN: 978 84 37639536

Publicado
2021-03-05
Cómo citar
Marzal-Felici, J. (2021). Proposals for the study of images in the post-truth era. Profesional De La Información, 30(2). https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.01

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.