Audiovisual narrative strategies of disinformation on YouTube of the new European far right
DOI:
https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.11Keywords:
Disinformation, Political communication, Political parties, Far Right, Racism, Populism, Narratology, Textual analysis, Social media, YouTube, Europe.Abstract
The disinformation strategies of 12 extreme right-wing European parties through the narrative textual analysis of the contents shared by their official YouTube channels are analyzed. In order to achieve our goal, we analyze in the first place the discourse of the total number of videos hosted (12,961), and then, the precise meaning processes (staging, narrator system...) on a sample of the 36 most shared and visited clips. We show that the vast majority of the parties build discourses based on the hate, visually supported on the figure of a single leader who appeals (through an analytical montage and the slowing down of the footage) to the resurrection of a privileged community based on the exclusion of the external subjects.
Downloads
References
Alemán, Jorge (2016). Horizontes neoliberales en la subjetividad. Buenos Aires: Grama. ISBN: 978 987 19 82851
Alvares, Claudia; Dahlgreen, Peter (2016). "Populism, extremism and media: Mapping an uncertain terrain". European journal of communication, v. 32, n. 1, pp. 46-57. https://doi.org/10.1177/0267323115614485
Antón-Mellón, Joan (2007). "La cultura e ideología política del neopopulismo en Europa occidental: MNR/FN (Francia), FPí– (Austria) y Lega Nord (Italia)". En: Simón, Miguel-Ángel (ed.). La extrema derecha en Europa desde 1945 a nuestros días. Madrid: Tecnos, pp. 281-310. ISBN: 978 84 309 45108
Antón-Mellón, Joan; Hernández-Carr, Aitor (2016). "El crecimiento electoral de la derecha radical populista en Europa: parámetros ideológicos y motivaciones sociales". Política y sociedad, v. 53, n. 1, pp. 17-28. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/48456
Atton, Chris (2006). "Far-right media on the internet: Culture, discourse and power". New media & society, v. 8, n. 4, pp. 573-587. https://doi.org/10.1177/1461444806065653
Bal, Michael (2017). Narratology: Introduction to the theory of narrative. Canada: Toronto Buffalo. ISBN: 978 1 4426 28342
Berrocal-Gonzalo, Salomé; Martín-Jiménez, Virginia; Gil-Torres, Alicia (2017). "Líderes políticos en YouTube: información y politainment en las elecciones generales de 2016 (26J) en España". El profesional de la información, v. 26, n. 5, pp. 937-946. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.15
Bratten, L. Clare (2005) "Online zealotry: La France du peuple virtuel". New media & society, v. 7, n. 4, pp. 517-532. https://doi.org/10.1177/1461444805054116
Cammaerts, Bart (2009). "Radical pluralism and free speech in online public spaces: The case of North Belgian extreme right discourses". International journal of cultural studies, v. 12, n. 6, pp. 555-575. https://doi.org/10.1177/1367877909342479
Campos-Domínguez, Eva (2017). "Twitter y la comunicación política". El profesional de la información, v. 26, n. 5, pp.785-793. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.01
Campos-Freire, Francisco; Rúas-Araújo, José; López-García, Xosé; Martínez-Fernández, Valentín-Alejandro (2016). "Impacto de las redes sociales en el periodismo". El profesional de la información, v. 25, n. 3, pp. 449-457. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.15
Casals-Meseguer, Xavier (2003). Ultrapatriotas. Extrema derecha y nacionalismo. De la guerra fría a la era de la globalización. Barcelona: Crítica. ISBN 978 8 4843 24300
Casero-Ripollés, Andreu (2012). "El periodismo político en España: algunas características definitorias". En: Casero-Ripollés, Andreu (ed.). Periodismo político en España: concepciones, tensiones y elecciones. Tenerife: Cuadernos Artesanos de Latina, pp. 19-46. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/80553
Casero-Ripollés, Andreu (2015). "Estrategias y prácticas comunicativas del activismo político en las redes sociales en España". Historia y comunicación social, v. 20, n. 2, pp. 533-548. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51399
Casero-Ripollés, Andreu (2018). "Research on political information and social media: Key points and challenges for the future". El profesional de la información, v. 27, n. 5, pp. 964-974. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.01
Castells, Manuel (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza. ISBN 978 84 20684994
Colm-Hogan, Patrick (2011). Affective narratology: The emotional structure of stories. Nebraska: Nebraska University Press. ISBN 978 0 8032 3002 6
Company-Ramon, Juan-Miguel; Marzal-Felici, José-Javier (1999). La mirada cautiva. Formas de ver en el cine contemporáneo. Valencia: Generalitat Valenciana. ISBN: 84 48222563.
Ekman, Mattias (2014). "The dark side of online activism: Swedish right-wing extremist video activism on YouTube". MedieKultur, v. 30, n. 56, pp. 79-99. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v30i56.8967
Feenstra, Ramón A. (2017). "Rethinking global civil society and the public sphere in the age of pro-democracy movements". Journal of civil society, v. 13, n. 3, pp. 337-348. https://doi.org/10.1080/17448689.2017.1359886
García-Catalán, Shaila (2013). "La política, el ladrón, su mujer y su amante". En: Palao-Errando, José-Antonio (ed.). Política ( ) psicoanálisis. Cinco textos para inventar un vínculo. Santander: Shangrila Textos Aparte. http://textosred.blogspot.com/2013/11/politica-psicoanalisis-cinco-textos.html
Gaudreault, André; Jost, Franí§ois (1995). El relato cinematográfico: cine y narratología. Barcelona: Paidós. ISBN: 84 49300924
Gómez-Tarín, Francisco-Javier (2016). Elementos de narrativa audiovisual: expresión y narración. Cantabria: Shangrila. ISBN: 978 84 938281 2 7
Hardt, Michael; Negri, Antonio (2011). Common Wealth. El proyecto de una revolución del común. Madrid: Akal. ISBN: 978 84 46032304
Kearns, Michael (1999). Rethorical narratology. Nebraska: Nebraska University Press. ISBN 978 0 8032 2742 2
Laclau, Ernesto (2007). On populist reason. London: Verso. ISBN: 978 1 788731317
López-Rabadán, Pablo; Doménech-Fabregat, Hugo (2018). "Instagram y la espectacularización de las crisis políticas. Las 5W de la imagen digital en el proceso independentista de Cataluña". El profesional de la información, v. 27, n. 5, pp.1013-1029. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.06
Marzal-Felici, Javier; Soler-Campillo, Maria (2018). "El espectáculo del exceso. Representaciones de la crisis financiera de 2008 en el cine mainstream norteamericano". Revista latina de comunicación social, n. 73, pp. 89-114. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1247
Mudde, Cas (2007). Populist radical right parties in Europe. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 978 0 521 85081 0
Palao-Errando, José Antonio (ed.) (2013). Política ( ) psicoanálisis. Cinco textos para inventar el vínculo. Santander: Shangrila Textos Aparte.
Pelinka, Anton (2013). "Right-wing populism: Concept and typology". In: Wodak, Ruth; Khosravinik, Majid; Mral, Brigitte (eds.). Right-wing populism in Europe. Politics and discourse. London: Bloomsbury, pp. 3-22. ISBN: 978 1 780932453
Revert, Jordi (2017). "Después del crímen perfecto: el futuro de la cultura en la era del simulacro". Vivat academia, v. 138, pp. 37-55. https://doi.org/10.15178/va.2017.138.37-55
Rodríguez-Breijo, Vanessa; Gallardo-Camacho, Jorge; Sierra-Sánchez, Javier (2018). "Información política en los vídeos que son tendencia en YouTube España". El profesional de la información, v. 27, n. 5, pp. 1041-1049. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.08
Rodríguez-Serrano, Aarón (2012). "La construcción cinematográfica del odio: las películas antisemitas del régimen nazi". Revista de occidente, v. 373, pp. 113-126.
Rodríguez-Serrano, Aarón (2017). "Narrativa audiovisual, ontología y terrorismo: paradojas comunicativas en los videos del Estado Islámico". Palabra clave, v. 20, n. 1, pp. 96-115. http://dx.doi.org/10.5294/pacla.2017.20.1.5
Sánchez-Biosca, Vicente (2006). Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Cátedra. ISBN: 978 84 376 2314 6
Schuppener, George (2015). "Heimat und dialekt in rechtsextremer internet-kommunikation". Slowakische zeitschrift fí¼r Germanistik, n. 7, pp. 117-122. http://www.sung.sk/fotky10204/SZfG/2015_1/117_PDFsam_SZfG_2015_1.pdf
Sennett, Alan (2014). "Film propaganda: Triumph of the Will as a case study". Framework: The journal of cinema and media, v. 55, n. 1, pp. 45-65. https://muse.jhu.edu/article/556146/pdf
Spotts, Frederic (2011). Hitler y el poder de la estética. Madrid: Antonio Machado. ISBN: 978 84 77744498
Taggart, Paul A. (2000). Populism. Buckingham: Open University Press. ISBN: 978 0 335200467
Žižek, Slavoj (2007). El espinoso sujeto. El centro ausente de la ontología política. Buenos Aires: Paidós. ISBN: 978 950 12 65200
Zumalde-Arregi, Imanol (2007). La materialidad de la forma fílmica. Crítica de la (sin)razón posestructuralista. Bilbao: Universidad del País Vasco. ISBN: 978 84 837788 7
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Dissemination conditions of the articles once they are published
Authors can freely disseminate their articles on websites, social networks and repositories
However, the following conditions must be respected:
- Only the editorial version should be made public. Please do not publish preprints, postprints or proofs.
- Along with this copy, a specific mention of the publication in which the text has appeared must be included, also adding a clickable link to the URL: http://www.profesionaldelainformacion.com
- Only the final editorial version should be made public. Please do not publish preprints, postprints or proofs.
- Along with that copy, a specific mention of the publication in which the text has appeared must be included, also adding a clickable link to the URL: http://revista.profesionaldelainformacion.com
Profesional de la información journal offers the articles in open access with a Creative Commons BY license.